مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس: دریافت هرگونه وجهی غیراز هزینه کتاب و بیمه از والدین دانش‌آموزان را ممنوع اعلام و اضافه کرد: از ابتدای مهر سال قبل تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب سرانه فصل۵ به فارس اختصاص یافت و به مدارس تزریق شد، همچنین ۳۰ میلیارد تومان سرانه مدارس شبانه روزی و ۳۰ میلیارد تومان سرانه فضای ورزشی تخصیص یافت.
کد خبر: ۱۰۶۷۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳ 12 September 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: محمدخلیل عسکری دوشنبه ٢١ شهریور و در آستانه بازگشایی مدارس، در یک کنفرانس خبری ضمن اشاره به حضوری شدن آموزش‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی پس از ۲ سال، گفت: برنامه ریزی‌های دقیق و همه جانبه‌ای برای بازگشایی موفق مدارس انجام شده و با همکاری دستگاه‌های مختلف از ٣١ شهریورماه شاهد شروع سال تحصیلی جدید همراه با جشن شکوفه‌ها خواهیم بود. اما زنگ آغاز رسمی سال تحصیلی دوم مهر طنین انداز خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه هر مجموعه‌ای برای خود اسناد بالادستی دارد و این نهاد نیز پس از تلاش‌های فراوانی، دهه ۹۰ از سند تحول بنیادین رونمایی کرد و بنا بود تمام سیاست‌گزاری‌ها حول این سند باشد اگرچه بنا به دلایلی روند کند بوده است، گفت: یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم پیاده‌سازی این سند که رویکردی همه جانبه دارد بوده است.

او همچنین با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش در این سند دارای شش زیرنظام است، به اقدامات آموزش و پرورش فارس به عنوان استانی پیشرو در این عرصه اشاره و ضمن یادآوری اینکه فارس دارای ٥٩ اداره آموزش و پرورش، ناحیه، شهرستان و منطقه است، اضافه کرد: ۶۱ هزار و ٢٤٢ فرهنگی در فارس مشغول به کار هستند که ٤٥٠ نفر از آنان دارای مدرک دکترا، ١٣ هزار و ٥٠٠ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، ٣٥ هزار نفر دارای مدرک کارشناسی و مابقی که عمدتا نیروهای خدماتی را شامل می‌شود، دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم هستند.

عسکری تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش فارس را ٧٥ هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: در فارس ۹۴۳۶ مدرسه و در مجموع ۴۳ هزار کلاس درس وجود دارد و سال تحصیلی جدید، ٩٤١ هزار و ٢٠٤ دانش‌آموز وارد مدارس خواهند شد که از این تعداد ٤٨٢ هزار و ٩٣٩ نفر پسر و ٤٥٨ هزار و ٢٦٥ دختر هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس تعداد مدارس غیردولتی را ٢١٢٨ واحد اعلام و ضمن بیان اینکه عمده این مدارس در نواحی یک و دو شیراز قرار دارد، از فعال بودن ۱۰۲ مدرسه هیئت امنایی خبر داد و گفت: از مهر سال گذشته تاکنون ٤٦٢٥ فرهنگی در استان فارس تعیین تکلیف و استخدام و ۱۲۱۹ نفر نیز از طریق ماده ٢٨ جذب شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به قبولی ٢٢١٩ نفر در دانشگاه فرهنگیان فارس از طریق کنکور سراسری و پذیرش ۱۱۱۰ نفر از این افراد، خاطرنشان کرد که امسال ٨١٤٣ معلم در فارس متقاضی نقل و انتقالات بودند و از آنجا که تلاش همه تکریم فرهنگیان بوده است، با انتقال ۵۴۷۶ نفر موافقت شد.

عسکری به اعتبارات ابلاغی آموزش و پرورش فارس از مهرماه ١٤٠٠ هم اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش ملی ٨٣١ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد که ١٠٠ میلیارد تومان آن مربوط به خرید تجهیزات، ٧٣١ میلیارد تومان مختص پروژه‌ها و ۶۷ میلیارد تومان دارای ردیف استانی بوده است.

دریافت شهریه ممنوع است

او دریافت هرگونه وجهی غیراز هزینه کتاب و بیمه از والدین دانش‌آموزان را ممنوع اعلام و اضافه کرد: از ابتدای مهر سال قبل تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب سرانه فصل۵ به فارس اختصاص یافت و به مدارس تزریق شد، همچنین ۳۰ میلیارد تومان سرانه مدارس شبانه روزی و ۳۰ میلیارد تومان سرانه فضای ورزشی تخصیص یافت.

عسکری با اشاره به اضافه شدن ٨٩ فضای ورزشی به آموزش و پرورش فارس طی سال گذشته و راه اندازی ۱۴ پایگاه سلامت، از تخصیص یک دهکده ورزشی به فارس و آغاز عملیات اجرایی آن خبر داد.

رسانه را معلم می‌دانیم

او همچنین با بیان اینکه اعتقاد قلبی ما بر این است که رسانه یکی از ارکان تربیتی است و ما رسانه را یک معلم می‌دانیم، افزود: نقد رسانه هم کمک کننده است و هم برای معلم گره گشا.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه همه ما زیر سایه قرآن حرکت می‌کنیم، گفت: جامعه هم دانش‌آموز هنرمند، هم دانش آموز قاری و حافظ قرآن لازم دارد؛ یک دانش آموزان باید در همه ابعاد رشد کنند.

عسکری با اشاره به سهیم بودن ۲۰ دستگاه در امر تربیت، بیان کرد: با این ۲۰ دستگاه قرارداد منعقد کرده‌ایم که مؤسسه قرآنی بیت الاحزان یکی از این نهادها بوده و همه نواحی، شهرستان‌ها و مناطق با این موسسه برای اجرای طرح حفظ قرآن تفاهمنامه مبادله کرده‌اند.

او نماز را محور اصلی تربیت دانست و ضمن یادآوری اینکه فارس امسال میزبان اجلاسیه نماز است، از برگزاری مانور سراسری دانش اموزان و فرهنگیان در مصلاهای نماز جمعه خبر داد.

لزوم ایجاد قرارگاه سند تحول بنیادین

عسکری با بیان اینکه سند تحول بنیادین نیاز به تشکیل قرارگاه دارد، گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده این سند نبود نقشه راه اجرا بود که در استان فارس پس از جلسات متعدد، نقشه راهی تدوین و فارس در این موضوع پیشتاز شد؛ به حمدالله اجرای سند تحول بنیادین در فارس امروز به یک گفتمان غالب و رایج تبدیل شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در خصوص شهریه مدارس مجددا بیان کرد: آموزش طبق قانون رایگان است و ما در هم مدارس تمام تلاشمان را به کار گرفته‌ایم که وجهی از مردم دریافت نشود اما مشکلاتی در مسیر وجود دارد که نه می‌توان کسی را مقصر و نه می‌توان مشکل را یک شبه حل کرد.

عسکری به اجرای طرح آدرس در زمان ثبت نام مدارس هم اشاره و بیان کرد: در فرآیند ثبت نام مشکلاتی داریم اما عمده مسائل مربوط به ثبت نام فرهنگسازی است و باید در توزیع معلم با رویکرد عدالت تربیتی حرکت کنیم. توجه به ایجاد و توسعه فضاهای آموزشی در جنوب شهر، افزایش مدارس هیئت امنایی و ... از راهکارهای حل مشکلات ناشی از اجرای طرح آدرس است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس به موضوع استخدام روحانی در مدارس غیردولتی شیراز هم اشاره و عنوان کرد: مدرسه غیردولتی درخواست مجوز می‌کند و محتوا توسط ما تولید می‌شود و نیرو را واحد آموزشی باید تامین کنند اما هسته گزینش مربوط به ماست.

 

افت تحصیلی ۳ درصدی در دوران کرونا

عسکری با بیان اینکه آموزش در سال تحصیلی جدید، کاملا حضوری خواهد بود، اما از فضای غیرحضوری غافل نمی‌شویم، گفت: در دروان کرونا افت تحصیلی ٥ درصدی در پایه اول داشتیم و در مجموع افت ٣ درصد بوده است.

او از تعریف کتابی تحت عنوان "والدیار" اشاره و بیان کرد: بالغ بر ٤٠ هزار دانش آموز استان فارس در طرح تثبیت و تعمیق یادگیری که اواخر مردادماه در دستور کار قرار گرفت، شرکت کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در استان فارس محمع خیرین تعلیم و تربیت راه‌اندازی شده که بخشی از فعالیت آنها مربوط به دانش آموزان بازمانده از تحصیل است.٢٣ هزار بازمانده از تحصیل در فارس داریم که با کدملی شناسایی شده‌اند.

عسکری ادامه داد: قرارگاهی تحت عنوان مدرسه رسانه با هماهنگی سازمان دانش آموزی و با هدف ارائه آموزش‌هایی مرتبط با شیوه‌های مناسب استفاده از فضای مجازی، توسط دانش آموزان در حال راه‌اندازی است.

۵۳ هزار فرهنگی فارس مشمول رتبه‌بندی شده‌اند

او به طرح رتبه بندی معلمان هم اشاره و خاطرنشان کرد: ٥٣ هزار نفر ار همکاران ما مشمول این طرح شده و دریافت کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه تعدادی مدرسه کانکسی در استان داریم که آمار آن را به وازتخانه داده‌ایم، گفت: شیراز یک کلانشهر است و مهاجرت به آن زیاد است و تعداد مدارس مشکل دار ما هم کم نیستند. به عنوان مثال؛ در شهر شیراز مشکل آمایش داریم و مدارس متناسب با جمعیت دانش‌آموزی ایجاد نشده است.

سرویس مدارس و حمل و نقل عمومی رایگان

عسکری در خصوص سرویس مدارس هم گفت: سایت ثبت نام تعریف شده و مدارس آدرس بندی را انجام داده‌اند.۲۴ شرکت حمل و نقل هم آماده ارائه خدمات است.

او با بیان اینکه نرخ پیشنهادی شورای شهر در حال بررسی است، از همه شهروندانی که امکان سرویس دهی به مدارس را دارند، درخواست کرد که به شرکت‌های حمل و نقلی مراجعه کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس اعلام کرد که تا ١٥ مهرماه خدمات دهی مترو و اتوبوس برای دانش‌آموزان رایگان خواهد بود.

عسکری همچنین بیان کرد: در خصوص حجاب و عفاف آیین نامه‌ای تدوین شده است و توجه ویژه و خاصی به پوشش دانش آموزان داریم.

رتبه زیر هزار فارس رشد داشته است

او با بیان اینکه ١٣ هزار کلاس درسی در فارس هوشمند است، به سهم این استان در کنکور ۱۴۰۱ اشاره و عنوان کرد: ٥٣٠ رتبه زیر هزار داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در خصوص محدودیت تحصیل معلمان هم گفت: معلم کارمند نیست بلکه پژوهشگر است و باید بستر پژوهش برای آنها فراهم شود و در همین راستا وزارت آموزش و پرورش در حال برنامه ریزی برای ادامه تحصیل معلمان است.

عسکری خاطرنشان کرد: عزم عمومی برای جبران افت تحصیلی نیاز است، چرا که زندگی اجتماعی دانش آموزان طی دو سال شیوع کرونا دچار تغییرات زیاد شد و هم اینک نیازمند ورود رسانه‌ها، صدا و سیما و خانواده‌ها هستیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار